Is jouw website al 'Mobile Friendly'?
Een paar dagen geleden introduceerde Google een nieuwe tag bij de zoekresultaten. 'Mobile Friendly'. Dit onderscheidt een site die goed te bekijken is op je telefoon van zijn minder toegankelijke concurrenten. Waar kijkt Google naar, en hoe kan je kijken wat jouw website scoort?

Als een website voldoet aan een aantal kenmerken waardoor je site goed te bekijken is op tablets en telefoons, komt de tekst 'Mobile Friendly' voor de link te staan. Dit zie je overigens alleen als je Google bezoekt met je mobiel. In de bovenstaande foto kan je zien dat Twokings.nl netjes voldoet aan de voorwaarden.
Google's criteria voor 'Mobile Friendly'
Wanneer vindt Google je website vriendelijke genoeg voor deze tag? Er zijn een aantal criteria waarnaar gekeken wordt:
- Je site gebruikt geen flash
- De tekst is groot genoeg om zonder zoomen goed leesbaar te zijn op mobiel
- Links staan ruim genoeg om ze aan te kunnen klikken zonder per ongeluk een andere te raken
- De inhoud past zich aan aan de schermbreedte, zodat je niet horizontaal hoeft te scrollen (= Responsive)
Zelf kijken of je site Mobile Friendly is? Op deze link kan je je url invoeren voor een check. Ook in de Google webmastertools kan je checken op mobiele bruikbaarheid.
In de toekomst een betere ranking voor Mobile Friendly sites?
Google wil op deze manier bezoekers een goede indruk geven of de site wel goed bruikbaar is voor je mobiel. Dat is fijn voor je conversie op mobiel als je inderdaad een website hebt die 'Mobile Friendly' is. Maar wat als je website niet aan deze kenmerken voldoet? Op dit moment is de tag net nieuw, en het zal even publiek bekend moeten worden dat deze bestaat, en wat hij inhoudt. Maar het is in de toekomst niet ondenkbaar dat niet alleen de bezoeker dit de voorkeur geeft, maar dat ook Google zelf in de ranking van de resultaten laat meewegen.
Andere blogs
-
Two Kings blogt
Webrichtlijnen versie 2